PILOTI
Miloslav
Vrága
oberst
S RC modely létá více než 30
let. K modelářství jej přivedl otec. Začínal někdy kolem r. 1970
nejdříve s volnými modely, poté se přes upoutané dostal k první RC
soupravě, což byl v r. 1976 Mars TX2. S ní prošel první řízené větroně
a pokusy s motorovými modely. Poté následovaly amatérské čtyřkanály a
první cvičné a poté i akrobatické modely. Nutno podotknout, že
spolehlivost těchto amatérských souprav byla problematická a tak to byl
navíc i výcvik ve stavbě dalších nových modelů. Tato praxe se hodila v
pozdější době při stavbě a návrzích soutěžních speciálů. Po v ojně v
roce 1972 s nástupem pylonového létání a spolehlivějších rádií Modela,
se věnoval kategorii F3D a dosáhl v ní řady úspěchů. Kariéra byla
přerušena na několik let stavbou rodinného domu. Po letech se k
modelařině opět vrací a začíná létat nyní spíš pro radost a postupně se
propracovává k obřím modelům a k jejich návrhům a stavbě. Stavba modelů
je polovinou jeho modelářského koníčku, tou druhou je létání. A baví
jej i létání na veřejnosti. Vždyť vystupovat začal už v letech, kdy
ještě létal s upoutanými modely. Později na nejrůznějších dětských
dnech, leteckých dnech a posději i na modelářských show.
Miroslav Kablásek
major
Modelaří od dětství, začínal
s kity, poté s létajícími modely od upoutaných přes větroně až k RC
motorovým. Mládí trávil v aeroklubu létáním na blaníku a po uzavření s
r.o. manželství se věnoval dále jen modelařině. Postavil celou řadu
modelů, jeho krevní skupinou jsou stíhačky druhé světové války. Měl
snad všechny nejslavnější stíhačky WW2 a létal s nimi i na veřejných
akcích. Patří k průkopníkům aerovleků, kterým se věnoval už v
osmdesátých letech a dodnes vzpomíná na aerovleky, kdy vlečnou
obstarávalo QBéčko na třiapůlku, které tahalo větroně do rozpětí až
2,5m. Patřil do závodního pylonového týmu Vrága - Kablásek. Postupně se
začal věnovat obřím modelům, je znám svým tempestem se kterým létal ve
skupině s Ivo Krylem. Nyní je nadšeným členem skupiny, předvádějící
boje z období WW1. Dnes pro své kamarády vyrábí tolik potřebné piloty
do obřích modelů.
Miroslav Horsák
captain
Modelařit
jsem začínal v 9 letech v roce 1962, protože jsem bydlel 8 minut chůze
od letiště v Kunovicích a moji rodiče pracovali v Letu Kunovice, to byl
ten začátek vztahu a lásky k letadlům. Mé první modelářské výtvory byly
malá letadla na gumový pohon a házedla postavená v
leteckomodelářském kroužku v Kunovicích.
V této době stavím i plastikové kity až do
svých 18 let. V 15 letech stavím svého prvního upoutance a lítám na
parkovišti před novým závod Let Kunovice, kde
současně nastupuji do účení a poprvé si sahám na skutečná
letadla. V roce 1970 stavím vlastní
kostrukci 4 kanálové RC soupravy a prvního RC větroně Standart o
rozpětí 2 m a prvního motorového větroně na 1,5 det.Jena. Pak
následuje stavba několika motorových modelů polomaket WW2 do 2 m. Na
několik let přerušuji modelařinu pro výstavbu rodinného domku a studia
a posléze i pro lítání na paraglidingu a po úraze z lítání se
vracím v roce 1988 opět k modelařině a stavím hlavně pro
nedostatek času z rychlostavebnic různé
druhy modelů v rozpětí 2-2,5 m. Do skupiny pilotů WW1 mě v
roce
2008 přivedli kamarádi z letiště
pánové Vrága a Kablásek, kteří mi ukázali kouzlo těchto strojů. Proto
jsem pořídil Bristola M.1C, se kterým se snažím spřátelit a
dostat ho do ruky. V tomto létání jsem našel své kouzlo, i když dál pro
mne modely WW2 jsou nepostradatelné. Létám pro radost, odpočinek a
relaxaci.
Michal
Cimbůrek
first lieutenant
Modelaří od ranného dětství,
s RC modely letadel začal po roce 89, kdy koupil ve výprodeji
první RC soupravu Modela. Prvním jeho RC modelem byl dvouplošník Safír
od J.Fary s motorem MK-17. Postupně se propracoval od malých
modelů až k obrům. Od začátku staví hlavně modely historických
letadel, známé je například Kuňkadlo nebo Blériot. Se skupinou poprvé
letěl v roce 2007 na akci v Plešnici,
od roku 2008 po vyřešení „kanalizačních problémů“ zakoupením
soupravy na 2,4GHz vystupuje pravidelně.
Laco Vašek
first funnyman

Z modelarinou som začal niekedy v rokoch 1979/80.
Najskôr voľné modely a potom v roku 1981 prišla prvá amatérska súprava
Mars. Vetrone som mohol konečne ovládať. Po asi roku som si kúpil
trojkanálovú amatérsku proporcionálnu vysielačku a postupne som začal
lietať s motorákmi. Niekedy okolo roku 1985 sme mali prvý elektrolet.
Po vojenčine v roku 1987 som vymenil modely za ženy. Rozum som dostal
asi po osemnástich rokoch. Od roku 2005 je so mňa čistý elektroletec.
Lietam s akrobatmi a s kombatmi WWI 1:8. Chcel som si postaviť poriadny
model z prvej svetovej na elektriku s rozpätím cca 2,2m. Zoznámil som
sa s Karlom Prokopom, absolvoval sompár akcií bez modelu so skupinou a ten ma dokopal na model 1:2,8 a benzín 100ccm. A
tak som sa v roku 2009 ocitol v skupine.
Kamil Šimon
lieutenant
Modelaří
již od svých 13let. První okouzlení letectvím přišlo po zakoupení
Komára na pohon gumovým svazkem. Pak následovaly první zkušenosti se
stavěním modelů na gumu, volně létajících větroňů a modelů
s pohonem na motor CO2. Ve svých 14ti letech za podpory rodičů
zakupuje první čtyřkanálovou RC soupravu Acoms a staví svůj první RC
model; volba padla na model Fénix od Járy Fary na motor MVVS 3,5ccm.
Pak následuje stavba dalších RC modelů a v 16ti letech začíná
sbírat své první zkušenosti v soutěžním létání, konkrétně s
větroni kategorie RC-V2. Následuje soutěžení v kategoriích
akrobatických modelů RC-M1 a RC-M2 a v roce 1996 přechází
soutěžit do kategorie elektricky poháněných větroňů RCE7, ve
které se v průběhu let stává několikrát mistrem a vícemistrem
republiky. Nicméně od malička snil o létání s obřími modely. Na sklonku
roku 2007 se mu konečně splnil sen zakoupením stavebnice obřího modelu
Wilga, se kterým úspěšně vleká větroně svých klubových kolegů modelářů.
Následně zakupuje i obří maketu větroně Duo Discus o rozpětí 5,5metru,
čímž si plní další klukovský sen. V roce 2007 se potkává
s Radkem Sukem a začíná sbírat své první zkušenosti
s turbínou poháněnými modely, prvním se stává Albatros L-39.
V polovině roku 2008 se díky Radkovi setkává se skupinou
modelářů WW1 a totálně propadá kouzlu těchto strojů. Začátkem roku 2009
zakupuje ARF stavebnici modelu Bristol a 27.6.2009 na setkání obřích
modelů v Bohuňovicích vzlétá ke svému prvnímu vystoupení se
skupinou WW1.
Michal Němec
Lieutenant
Poprvé jsem se
dostal k modelařině kolem 12 roků a to s modelem Picolo.
Po úspěšné stavbě jsem se vrhnul na další modely, Dana a Saper
v kategorii A1 a A2 a absolvoval bezpočet místních dětských
závodů. Následovala první koupě motoru MWWS 1,5 cm a můj první
motorový model Citabria. Pak jsem začal výšky obdivovat spíše
z vrcholů hor.
Cca
po 28 letech mě můj kolega modelář Petr Liška přivedl zpět
k létání. Koupě nového vysílače a první lety s Easy
Starem mě opět tak nadchly, že jsem v modelářské činnosti
začal pokračovat. První model, který se narodil v mé dílně
byl Fly Baby na elektrický pohon. Následovala ARF stavebnice
Piper a nějaké ty EPP. S modely z EPP létám také
v recesistické skupině Výzkumného ústavu Valašského
letectva. Asi po 2 letech létání s elektrickými modely na
našem rodném letišti Juřinka ve Valašském Meziříčí jsem
poznal kouzlo spalovacích motorů a to mě přivedlo ke stavbě
větších modelů se spalovacím motorem 60-100 ccm. Následovala
stavba 2 modelů DSA-1 Smith miniplane. Při létání s velkými
modely jsem poznal ten správný adrenalin. Jelikož jsem příznivcem
historických letadel z počátku letectví, zakoupil jsem od
Martina Hubeného výřezy na Sopwith Pup v měřítku 1:2,75.
Po roku stavby Pupa a velké toleranci mé ženy Lenky k mému
času stráveného doma v dílně, jsem model v květnu 2015
dostavěl. Úspěšné zalétání proběhlo na letišti Juřinka a
následující měsíc jsem v Kyjově s Pupem asbsolvoval
svůj 1. let ve skupině GWFC.
Petr Skalický
Lieutenant

Modelařil jsem od malička, tedy cca od roku 1978. Tenkrát ovšem většinou jen za
pomocí papíru a smrkového dřeva, případně plechu. Auta, lodě, letadla, cokoliv
zmenšené. Snění v tomto ohledu ukončila puberta a následně jiné koníčky a po
pravdě, také manželství. Po dlouhé době nečinnosti v oboru modelaření, jsem se
nenápadnými krůčky začal vracel zpět v okamžiku, kdy jsem se, kolem roku 2011,
začal živit výrobou hudebních nástrojů, coby živnostník. Tužby z dětství se
začaly zhmotňovat i díky znalosti práce s 3d kreslícími programy. Přidal se i 3D
tisk a další technologické vymoženosti, které mě baví využívat. V okamžiku, kdy
jsem poznal partu GWFC jsem byl doslova adoptován a začal létat s modely, o
kterých jsem jako kluk pouze snil.
Člen skupiny od roku 2020
|
**************************************************
Ve
výslužbě
Karel Lutz st. Barbar captain
Letání
s rc modely se začal věnovat kolem roku 2003. Stál u počátků
existence kategorie EPA a začíná se věnovat soutěžní kategorii RC
kombat. V následujících letech se zúčastňuje soutěží této
kategorie a také vrcholných soutěží Mistrovství světa. V roce 2009
pořizuje od Martina Hubeného model Sopwith Pup v měřitku 1:3 jenž
ještě s velkou pomocí kolegy Ládi Kusého vylepšuje o maketové
detaily. Po roce létání s tímto modelem se v roce 2010
připojuje na akci v Žamberku ke skupině a posiluje tím spojeneckou
letku.
Od roku 2020 už v skupine nepôsobí

Karel Lutz ml. Speed lieutenant
Společně
s otcem se v roce 2003 začiná věnovat rc létání. Po té co si
osvojuje pilotáž věnuje se soutěžnímu letání kategorie RC kombat, v
této kategorii dosahuje mnoha úspěchů. Koncem sezóny 2009 pořizujé
bilého Sopwith Pup v měřítku 1:3 a v roce 2010 na akci
v Miskovicích se připojuje ke skupině.
Lukáš Cingr lieutenant

Od roku 2020 už v skupine nepôsobí
Vladimír Cimbota Lieutenant
K
modelařině jsem se dostal někdy kolem 15 let kdy jsem začal stavět
plastikové modely ,na internátu jsem se dostal k pravé modelařině kde
jsem si zdokonaloval stavbu podle plánu modelář a nebo stavebnic Modela
. V té době mi bylo jedno jestli to plave nebo lítá a tak vznikl
legendární Artur nebo rychlostní člun Mamba pár modelu se
stínovým trupem SUM a pak následovalo několik modelu větroňů jako
Vega 1+2 ,Lion a podobné projekty v kategorii V2. Po nastoupení
na vojenskou službu jsem od modelařiny upustil a začal se ji věnovat až
po dálších 15 letech . Většinou se jednalo o modely z EPP nebo
podobných materiálů pro nedostatek prostoru pro stavbu . Tento koníček
jsem opět přerušil pro stavbu RD po dostavění jsem získal
prostory na svůj koníček.Dílnou prošlo několik modelů z EPP a nakonec
jsem zakotvil u stavby větších modelů. Koncem roku 2012 jsem dostal
první nabídku pro lety se skupinou to jsem odmítl pro nedostatek času a
že jsem nevlastnil žádné letadlo odpovídající velikosti a jeho
dobovým zařazením. Od Radima Hnilici jsem nakonec někdy na jaře roku
2014 dostal výřezy na E-III a dal se do stavby .Ta trvala do června 2015.
Od roku 2020 už v skupine nepôsobí
Víťa Guryča
Modelařím
asi tak od svých 12 let a prvním modelem, který jsem si troufnul
postavit, byl větroň Picolo z darované stavebnice. Kupodivu
létal. Postupně přibývaly další větroně a upoutance, přesně
podle schématu: našetřit - koupit stavebnici nebo se pokus sehnat
balsu. První RC soupravu jsem si pořídil z druhé ruky,
tuším, že v roce1986, a určitě to byla Modela T6. No a v té
době jsem se také seznámil s Mirou Kabláskem, který mně na
bánovském letišti postupně učil létat. Byla to doba krásných
QB-20. Dodnes také rád vzpomínám na laminátového Trenéra od
Modely, osazeného MVVS 3,5 s bočním laděným výfukem.
(Mimochodem: Trenér je dodnes v garáži a motor v dílně
v šuplíku).
Problém
s modelařinou nastal po nastěhování se do paneláku. Ale
vyřešila to manželka, která mně přinesla plastikovou stavebnici
se správným hecnutím, že v Hradišti bude Vánoční cena
plastikových modelářů a že doufá, že model tam bude. Byl a
potom ještě mnoho dalších modelů a na různých soutěžích
včetně těch prestižních.
Časem
se nám ale podařilo při přerozdělování společných prostor
získat větší sklep a to už nemohlo být jinak, než že tam bude
dílna a od té doby v tom zase lítám. A jsem rád, že už
také se synem Šimonem. Jednou, když jsem probíral možnost stavby
velkého modelu s Mirou, se zmínil, že když velký tak velký
pro válku. No a potom už to šlo ráz na ráz. Konzultace
s Milanem, Mirou, první sezóna s GWFC a první bojový
let při vystoupení v Přerově.
Od konca sezóny 2016 už so skupinou nelieta ani v nej nepôsobí.
Svatoslav Hnilica
Moje
první modelářské pokusy mají počátek ve 12. letech kdy jsem dokončil
model větroně Albatros ze stavebnice Igra který začal stavět můj táta.
Krátce na to jsem začal navštěvovat modelářský klub v Hodoníně
kde při stavbě volných a později upoutaných modelů jsem získával první
modelářské zkušenosti. V roce 1975 přišel první Rc model. Byl
to větroň na jednokanál MARS. Pod vedením náčelníka klubu Víta
Mastihuby jsme se s kamarády z klubu
zúčastňovali soutěží RC V1 a později RC V2 a F3B. Postupem doby přišlo
mnoho úspěchů jak v místních soutěžích a také národních
mistrovství či v žebříčku tehdejší ČSSR v kategorii
Rc větroňů . V roce 1984 jsem se oženil a když se narodil
první syn tak na soutěžení nebylo tolik času a moje aktivita se
přesunula k motorovým modelům. Stavěl jsem (a taky rozbíjel,
protože jsem byl víceméně samouk) modely na motory 3,5ccm a později
6.5ccm. Můj první velký model jsem postavil v roce 1993. Byl
to dvojplošník Pressto o rozpětí 220 cm. Model jsem osadil motorem
Webra Bully 35ccm a později Titan ZG 62 . V té době už začínal
s modelařením i syn Radim a tak množství i velikost modelů
začaly přerůstat rozměry naší bytové jednotky. Řešila to až
koupě rodinného domku, která sice na čas přibrzdila modelařinu, ale
zase nám dala možnost mít vlastní dílnu a stavět větší modely. Společně
s Radimem jsme pak učili létat i druhého z mých synů
Svaťu mladšího a nedílnou součástí týmu je celou dobu i manželka Radka
která nás doprovází téměř na všech akcích. Na jaře 2008 jsem přijal
výzvu Karla Prokopa (Hondy) a Mirka Kabláska , nechal se
zdravě „hecnout“ a přislíbil, že postavím model do
„války“. Můj původní úmysl byl postavit SVA 5 Ansaldo ,
ale z časových důvodů jsem přijal pomoc a postavil
„Pupíka“ z dílů které mi připravil Martin Hubený. Svůj bojový
křest se skupinou jsem absolvoval v roce 2009
v Bohuňovicích.
Vroce 2016 odlétá své poslední vystoupení a ve skupině dále nepůsobí.
Radim Hnilica
K
modelařině mě přivedl můj taťka. Po modelářských letištích mě vozil již
v kočárku. První lety s RC modely proběhly v mých 5ti letech tenkrát s
větroni RCV2 a s tím také první vystoupení na modelářské show.
Následovalo několik motorizovaných větroňů a následně cvičných
hornoplošníků. První obří model přichází v roce 1998. V roce 2000
posilám do vzduchu svůj první akrobatický model a od roku 2002 začínám
létat soutěžně kategorii akrobatických modelů RCM2. Společně se
soutěžemi se každý rok účastním mnoha modelářských předváděcích akcí s
modely obřích akrobatických polomaket. Koncem sezóny 2008 se můj taťka
pouští do stavby modelu WWI v měřítku 1,2:75, současně mu začínám
stavět protivníka ve stejném měřítku. V roce 2009 se poprvé připojuji
ke skupině.
Vroce 2016 odlétá své poslední vystoupení a ve skupině dále nepůsobí.
Svatoslav Hnilica ml.

Řečeny
Cyril von Knochendorf se narodil v roce 1993. Na vystoupeních letá s
modelem Fokker EIII. Stále ještě studuje na VUT FSI v Brně. Létat začal
v pěti letech. Pod vedením otce začínal se cvičnými modely jako QB-20,
simplex a Midle Stick. Prvních veřejných vystoupení se zúčastnil s
obřím Z-37 Čmelák 2,2m. Poté s bratrem přešel k akrobatům a propracoval
se k létání soutěží RCA. V roce 2008 pilotovat obří akrobatický model
CAP 21 a od roku 2009 ovládá plnohodnotný třímetrový CAP 232. V roce
2010 se připojuje ke skupině s modelem, který mu postavil otec. Posléze
se svým bratrem zakládá schwarzweiße luft commando a stojí v čele
většiny německých útoků. Jako každý správný pilot WWI má i on svůj
talisman pro štěstí v podobě svého černobílého ,,sombrérka‘‘, klobouku
bez kterého nechce létat. Létá ještě obří akrobaty a akrobaty kategorie
F3A. Poslouchá Guns N roses a nepohrdne dobře naloženým guláškem.
Vroce 2016 odlétá své poslední vystoupení a ve skupině dále nepůsobí.
Karel Prokop
Modelaří od r. 1973, od svých osmi let. První
zkušenosti sbírá stavbou kitů a papírových modelů, později staví
stavebnice od Igry - Ray, Picolo, ap. Ve 13ti letech začíná s
upoutanými modely, prvním je legendární Bažant od J. Fary s detonačním
motorem MK 17. Pak přichází ke slovu motory MVVS 1,5 a taky první
rádio, nechtěná klubová, totálně rozladěná Modela Digi. První výsledky
se dostavují až po koupi dvoukanálu Acoms, poté létá s Modelou 6FM a s
modely se žhavicí svíčkou a to bylo v roce 1984. Poté následovala 6ti
letá pauza kterou využil k založení rodiny. V roce 1995 začíná opět
modelařit, létá větroně a motorové modely. V roce 96 po setkání s otcem
a synem Menclovými podléhá nevyléčitelné nákaze „obřími modely“, kterým
se věnuje dodnes. Zde se datují jeho první vystoupení na veřejných
leteckých akcích, kde s M. Menclem létají akrobatický aerovlek.
Prochází i vývojem akrobatů s motory 80-160ccm a jako letitý mechanik
Michala Mencla se řadu let věnuje aerovlekům jako vlekař i větroňář. V
poslední době se věnuje modelům z první světové války. Získává zálibu v
exotických benzínových pohonech. V oblibě má benzínové čtyřtakty,
reduktor i klasické dvoudobé motory pokud možno značek, které nejsou
zcela známé. Používá ponejvíce motory MVVS, kterým zůstává věrný
dodnes. Do skupiny WW1 vstupuje v roce 2007 s modelem Fokker DVII a
velmi úspěšně se řadí do programu. Řídí se krédem: velké eroplány jsou
lépe vidět, lépe se řídí a jsou hodnější než malé.
V skupině momentálně nelétá .
Tomáš Vlček
Tomáš
začal modelařit již v dětství. Stavěl kity a dřevěné
lodě. S RC modely začal v roce 1991, kdy se mu splnil
sen a koupil si z jedné z prvních výplat čtyřkanálový
vysílač. Vždy ho více bavilo modely stavět než s nimi létat,
tak většinu modelů stavěl sám nebo se na stavbě podílel. V průběhu
devadesátých let postavil mnoho modelů od malých až po „velké
benzínové“. Velké tehdy znamenalo trochu něco jiného než dnes. Obrem
byl i jeho Super Star s rozpětím 2,2m. Vždy měl rád polomakety
a makety vojenských letadel. Prošlo mu rukama mnoho stíhaček
z druhé světové války. Vrcholem se stal Hawker Tempest
s rozpětím 2,6m. Na konci devadesátých let mu učarovaly
elektrolety. V té době budoval rodinné zázemí. Z finančních důvodů
velká letadla prodal a soustředil se na menší elektrovětroně a
rekreačně větroně F3J. V průběhu let se propracovával stále
k výkonově větším elektroletům. Nejprve první hotlinery a dále
již polomakety skutečných letadel. Z počátku to byla letadla
s pohonnou jednotkou s výkonem do 2kW a dnes již běžně využívá
i pohonné jednotky s výkonem cca 6 kW. Větroně F3J –
pampeliškáře neopustil a tvrdí, že je to jediné letadlo které se musí
opravdu řídit. Občas si přes zimu zalétá s F3J
soutěžně zimní ligu. Také si někdy rád zalétá, jak sám říká „pro
zbystření smyslů“, s vrtulníkem. Ke skupině se přidal na jaře 2008 se
svým Sopwith Pupem.
V
skupině momentálně nelétá .
Radek Suk
V roce 2006 zakoupil svůj první RC EPP model, se
kterým se do konce roku naučil létat. V roce 2007 následovaly první
spalováky a první adrenalinovější model turbínové stíhačky. Na konci
roku dochází k založení firmy specializované na tyto modely - JETY CZ.
V roce 2008 létá téměř výhradně jen s turbínovými modely až do
osudového setkání s Karlem. Po pár skleničkách dochází k dohodě a na
akci v Bohuňovicích létá už se zapůjčeným modelem EIII na ostro. Před
poslední akcí sezony 2008 je hotov jeho model velblouda a stává se
členem skupiny. V roce 2011 odlétá svá poslední vystoupení se skupinou
a ve skupině dále nepůsobí.
|