|
************************************************** Ve výslužbě Karel Lutz st. Barbar
captain Letání s rc modely se začal věnovat kolem roku 2003. Stál u počátků existence kategorie EPA a začíná se věnovat soutěžní kategorii RC kombat. V následujících letech se zúčastňuje soutěží této kategorie a také vrcholných soutěží Mistrovství světa. V roce 2009 pořizuje od Martina Hubeného model Sopwith Pup v měřitku 1:3 jenž ještě s velkou pomocí kolegy Ládi Kusého vylepšuje o maketové detaily. Po roce létání s tímto modelem se v roce 2010 připojuje na akci v Žamberku ke skupině a posiluje tím spojeneckou letku. Od roku 2020 už v skupine nepôsobí
Karel Lutz ml. Speed Společně s otcem se v roce 2003 začiná věnovat rc létání. Po té co si osvojuje pilotáž věnuje se soutěžnímu letání kategorie RC kombat, v této kategorii dosahuje mnoha úspěchů. Koncem sezóny 2009 pořizujé bilého Sopwith Pup v měřítku 1:3 a v roce 2010 na akci v Miskovicích se připojuje ke skupině.
Lukáš Cingr lieutenant Od roku 2020 už v skupine nepôsobí Vladimír Cimbota K
modelařině jsem se dostal někdy kolem 15 let kdy jsem začal stavět
plastikové modely ,na internátu jsem se dostal k pravé modelařině kde
jsem si zdokonaloval stavbu podle plánu modelář a nebo stavebnic Modela
. V té době mi bylo jedno jestli to plave nebo lítá a tak vznikl
legendární Artur nebo rychlostní člun Mamba pár modelu se
stínovým trupem SUM a pak následovalo několik modelu větroňů jako
Vega 1+2 ,Lion a podobné projekty v kategorii V2. Po nastoupení
na vojenskou službu jsem od modelařiny upustil a začal se ji věnovat až
po dálších 15 letech . Většinou se jednalo o modely z EPP nebo
podobných materiálů pro nedostatek prostoru pro stavbu . Tento koníček
jsem opět přerušil pro stavbu RD po dostavění jsem získal
prostory na svůj koníček.Dílnou prošlo několik modelů z EPP a nakonec
jsem zakotvil u stavby větších modelů. Koncem roku 2012 jsem dostal
první nabídku pro lety se skupinou to jsem odmítl pro nedostatek času a
že jsem nevlastnil žádné letadlo odpovídající velikosti a jeho
dobovým zařazením. Od Radima Hnilici jsem nakonec někdy na jaře roku
2014 dostal výřezy na E-III a dal se do stavby .Ta trvala do června 2015. Víťa Guryča Modelařím asi tak od svých 12 let a prvním modelem, který jsem si troufnul postavit, byl větroň Picolo z darované stavebnice. Kupodivu létal. Postupně přibývaly další větroně a upoutance, přesně podle schématu: našetřit - koupit stavebnici nebo se pokus sehnat balsu. První RC soupravu jsem si pořídil z druhé ruky, tuším, že v roce1986, a určitě to byla Modela T6. No a v té době jsem se také seznámil s Mirou Kabláskem, který mně na bánovském letišti postupně učil létat. Byla to doba krásných QB-20. Dodnes také rád vzpomínám na laminátového Trenéra od Modely, osazeného MVVS 3,5 s bočním laděným výfukem. (Mimochodem: Trenér je dodnes v garáži a motor v dílně v šuplíku). Problém s modelařinou nastal po nastěhování se do paneláku. Ale vyřešila to manželka, která mně přinesla plastikovou stavebnici se správným hecnutím, že v Hradišti bude Vánoční cena plastikových modelářů a že doufá, že model tam bude. Byl a potom ještě mnoho dalších modelů a na různých soutěžích včetně těch prestižních. Časem se nám ale podařilo při přerozdělování společných prostor získat větší sklep a to už nemohlo být jinak, než že tam bude dílna a od té doby v tom zase lítám. A jsem rád, že už také se synem Šimonem. Jednou, když jsem probíral možnost stavby velkého modelu s Mirou, se zmínil, že když velký tak velký pro válku. No a potom už to šlo ráz na ráz. Konzultace s Milanem, Mirou, první sezóna s GWFC a první bojový let při vystoupení v Přerově. Od konca sezóny 2016 už so skupinou nelieta ani v nej nepôsobí.
Svatoslav Hnilica
Moje první modelářské pokusy mají počátek ve 12. letech kdy jsem dokončil model větroně Albatros ze stavebnice Igra který začal stavět můj táta. Krátce na to jsem začal navštěvovat modelářský klub v Hodoníně kde při stavbě volných a později upoutaných modelů jsem získával první modelářské zkušenosti. V roce 1975 přišel první Rc model. Byl to větroň na jednokanál MARS. Pod vedením náčelníka klubu Víta Mastihuby jsme se s kamarády z klubu zúčastňovali soutěží RC V1 a později RC V2 a F3B. Postupem doby přišlo mnoho úspěchů jak v místních soutěžích a také národních mistrovství či v žebříčku tehdejší ČSSR v kategorii Rc větroňů . V roce 1984 jsem se oženil a když se narodil první syn tak na soutěžení nebylo tolik času a moje aktivita se přesunula k motorovým modelům. Stavěl jsem (a taky rozbíjel, protože jsem byl víceméně samouk) modely na motory 3,5ccm a později 6.5ccm. Můj první velký model jsem postavil v roce 1993. Byl to dvojplošník Pressto o rozpětí 220 cm. Model jsem osadil motorem Webra Bully 35ccm a později Titan ZG 62 . V té době už začínal s modelařením i syn Radim a tak množství i velikost modelů začaly přerůstat rozměry naší bytové jednotky. Řešila to až koupě rodinného domku, která sice na čas přibrzdila modelařinu, ale zase nám dala možnost mít vlastní dílnu a stavět větší modely. Společně s Radimem jsme pak učili létat i druhého z mých synů Svaťu mladšího a nedílnou součástí týmu je celou dobu i manželka Radka která nás doprovází téměř na všech akcích. Na jaře 2008 jsem přijal výzvu Karla Prokopa (Hondy) a Mirka Kabláska , nechal se zdravě „hecnout“ a přislíbil, že postavím model do „války“. Můj původní úmysl byl postavit SVA 5 Ansaldo , ale z časových důvodů jsem přijal pomoc a postavil „Pupíka“ z dílů které mi připravil Martin Hubený. Svůj bojový křest se skupinou jsem absolvoval v roce 2009 v Bohuňovicích. Vroce 2016 odlétá své poslední vystoupení a ve skupině dále nepůsobí.
Radim Hnilica K modelařině mě přivedl můj taťka. Po modelářských letištích mě vozil již v kočárku. První lety s RC modely proběhly v mých 5ti letech tenkrát s větroni RCV2 a s tím také první vystoupení na modelářské show. Následovalo několik motorizovaných větroňů a následně cvičných hornoplošníků. První obří model přichází v roce 1998. V roce 2000 posilám do vzduchu svůj první akrobatický model a od roku 2002 začínám létat soutěžně kategorii akrobatických modelů RCM2. Společně se soutěžemi se každý rok účastním mnoha modelářských předváděcích akcí s modely obřích akrobatických polomaket. Koncem sezóny 2008 se můj taťka pouští do stavby modelu WWI v měřítku 1,2:75, současně mu začínám stavět protivníka ve stejném měřítku. V roce 2009 se poprvé připojuji ke skupině. Vroce 2016 odlétá své poslední vystoupení a ve skupině dále nepůsobí.
Svatoslav Hnilica ml.
Řečeny
Cyril von Knochendorf se narodil v roce 1993. Na vystoupeních letá s
modelem Fokker EIII. Stále ještě studuje na VUT FSI v Brně. Létat začal
v pěti letech. Pod vedením otce začínal se cvičnými modely jako QB-20,
simplex a Midle Stick. Prvních veřejných vystoupení se zúčastnil s
obřím Z-37 Čmelák 2,2m. Poté s bratrem přešel k akrobatům a propracoval
se k létání soutěží RCA. V roce 2008 pilotovat obří akrobatický model
CAP 21 a od roku 2009 ovládá plnohodnotný třímetrový CAP 232. V roce
2010 se připojuje ke skupině s modelem, který mu postavil otec. Posléze
se svým bratrem zakládá schwarzweiße luft commando a stojí v čele
většiny německých útoků. Jako každý správný pilot WWI má i on svůj
talisman pro štěstí v podobě svého černobílého ,,sombrérka‘‘, klobouku
bez kterého nechce létat. Létá ještě obří akrobaty a akrobaty kategorie
F3A. Poslouchá Guns N roses a nepohrdne dobře naloženým guláškem.
Karel Prokop Modelaří od r. 1973, od svých osmi let. První
zkušenosti sbírá stavbou kitů a papírových modelů, později staví
stavebnice od Igry - Ray, Picolo, ap. Ve 13ti letech začíná s
upoutanými modely, prvním je legendární Bažant od J. Fary s detonačním
motorem MK 17. Pak přichází ke slovu motory MVVS 1,5 a taky první
rádio, nechtěná klubová, totálně rozladěná Modela Digi. První výsledky
se dostavují až po koupi dvoukanálu Acoms, poté létá s Modelou 6FM a s
modely se žhavicí svíčkou a to bylo v roce 1984. Poté následovala 6ti
letá pauza kterou využil k založení rodiny. V roce 1995 začíná opět
modelařit, létá větroně a motorové modely. V roce 96 po setkání s otcem
a synem Menclovými podléhá nevyléčitelné nákaze „obřími modely“, kterým
se věnuje dodnes. Zde se datují jeho první vystoupení na veřejných
leteckých akcích, kde s M. Menclem létají akrobatický aerovlek.
Prochází i vývojem akrobatů s motory 80-160ccm a jako letitý mechanik
Michala Mencla se řadu let věnuje aerovlekům jako vlekař i větroňář. V
poslední době se věnuje modelům z první světové války. Získává zálibu v
exotických benzínových pohonech. V oblibě má benzínové čtyřtakty,
reduktor i klasické dvoudobé motory pokud možno značek, které nejsou
zcela známé. Používá ponejvíce motory MVVS, kterým zůstává věrný
dodnes. Do skupiny WW1 vstupuje v roce 2007 s modelem Fokker DVII a
velmi úspěšně se řadí do programu. Řídí se krédem: velké eroplány jsou
lépe vidět, lépe se řídí a jsou hodnější než malé. Tomáš Vlček Tomáš
začal modelařit již v dětství. Stavěl kity a dřevěné
lodě. S RC modely začal v roce 1991, kdy se mu splnil
sen a koupil si z jedné z prvních výplat čtyřkanálový
vysílač. Vždy ho více bavilo modely stavět než s nimi létat,
tak většinu modelů stavěl sám nebo se na stavbě podílel. V průběhu
devadesátých let postavil mnoho modelů od malých až po „velké
benzínové“. Velké tehdy znamenalo trochu něco jiného než dnes. Obrem
byl i jeho Super Star s rozpětím 2,2m. Vždy měl rád polomakety
a makety vojenských letadel. Prošlo mu rukama mnoho stíhaček
z druhé světové války. Vrcholem se stal Hawker Tempest
s rozpětím 2,6m. Na konci devadesátých let mu učarovaly
elektrolety. V té době budoval rodinné zázemí. Z finančních důvodů
velká letadla prodal a soustředil se na menší elektrovětroně a
rekreačně větroně F3J. V průběhu let se propracovával stále
k výkonově větším elektroletům. Nejprve první hotlinery a dále
již polomakety skutečných letadel. Z počátku to byla letadla
s pohonnou jednotkou s výkonem do 2kW a dnes již běžně využívá
i pohonné jednotky s výkonem cca 6 kW. Větroně F3J –
pampeliškáře neopustil a tvrdí, že je to jediné letadlo které se musí
opravdu řídit. Občas si přes zimu zalétá s F3J
soutěžně zimní ligu. Také si někdy rád zalétá, jak sám říká „pro
zbystření smyslů“, s vrtulníkem. Ke skupině se přidal na jaře 2008 se
svým Sopwith Pupem.
Radek Suk V roce 2006 zakoupil svůj první RC EPP model, se kterým se do konce roku naučil létat. V roce 2007 následovaly první spalováky a první adrenalinovější model turbínové stíhačky. Na konci roku dochází k založení firmy specializované na tyto modely - JETY CZ. V roce 2008 létá téměř výhradně jen s turbínovými modely až do osudového setkání s Karlem. Po pár skleničkách dochází k dohodě a na akci v Bohuňovicích létá už se zapůjčeným modelem EIII na ostro. Před poslední akcí sezony 2008 je hotov jeho model velblouda a stává se členem skupiny. V roce 2011 odlétá svá poslední vystoupení se skupinou a ve skupině dále nepůsobí. |