letový
park - V AKTIVNÍ SLUŽBĚ
Albatros D.V.a
nemecký stíhací letoun
|
měřítko: 1/3,2
rozpětí: 281,2 cm
délka: 228,3 cm
výška: 84,3cm
motor: ZDZ 90
konstrukce: vlastní celodřevěná
pilot: Miloslav Vrága
|
Albatros D.V byl
německý jednomístný stíhací letoun, používaný v První světové válce. Vyráběla ho
firma Albatros Flugzeugwerke. Vyrobeno bylo přibližně 900 strojů D.V a 1612
strojů varianty D.Va. Jeho konstrukce vycházela z předchozí varianty D.III, D.V
měl nový trup s eliptickým průřezem, větší ocasní plochy, nové bylo také lanové
vedení řízení křidélek, čímž bylo dosaženo lepší odezvy řízení. Největší
slabinou D.V byla malá tuhost spodního křídla ve střemhlavém letu, kterou se
snažili konstruktéři odstranit vyztužením hlavního nosníku a pomocnými výztuhami
mezikřídelních vzpěr. Typ D.Va byl posledním vývojovým letounem firmy
Albatros a také posledním typem dodaným
armádě během První světové války. V současné době je možné spatřit exepláře
Albatros D.Va v National Air and Space Museum ve Washingtonu a další v
Australian War Memorial v australském městě Canberra.
Technické údaje
letadla: Rozpětí:
9 m Délka:
7,33
m Výška:
2,7
m Prázdná hmotnost: 717 kg Pohonná jednotka: Řadový kapalinou chlazený Mercedes D.IIIa
180k Výzbroj: 2×
synchronizovaný kulomet LMG 08/15 (Spandau)
Maximální rychlost: 185
km/h
|
Fokker DrI.
nemecký stíhací letoun
|
měřítko: 1/3
rozpětí: 240 cm
délka: 193 cm
motor:
konstrukce: vlastní celodřevěná
pilot: Michal Cimbůrek
|
Fokker Dr.I byl německý jednomístný trojplošný stíhací letoun používaný v 1. světové válce. Jeho konstruktérem byl Reinhold Platz a vyráběl se v továrně Anthony Fokkera. Stal se jedním z nejznámějších letadel 1. světové války jako letoun Rudého barona, německého stíhacího esa Manfreda von Richthofen.
V dubnu roku 1917 představila Royal Naval Air Service (RNAS) svůj Sopwith Triplane.
Nasazení tohoto letounu bylo překvapením a rychle prokázal své lepší
kvality a převahu nad tehdejšími německými stíhačkami Albatros nebo Halberstadt.
Brzy se tak němečtí piloti začali dožadovat vlastního trojplošníku. Ne
méně než 11 německých výrobců letadel, včetně továren Albatros, Pfalz, AEG, DFW, Schütte-Lanz a Euler reagovalo
s novým návrhem trojplošníku. Většina návrhů však zůstala ve vývojových
fázích a realizace v limitované výrobní sérii se dočkal pouze typ Pfalz Dr. I.
Fokker byl tehdy ve svízelné situaci, nové dvouplošníky D.II a D.III se příliš nepovedly a proto se ihned chopil příležitosti. Rozhodl se zúročit zkušenosti z období spolupráce s Hugo Junkersem,
který prosazoval samonosné celokovové konstrukce namísto lesu drátů
hodně používaných při konstrukci tehdejších letadel. Na výzvu odpověděl
typem V.4, malým trojplošníkem poháněným rotačním motorem, který měl rám trupu z ocelových trubek a silná dřevěná samonosná křídla.
Dosavadní používané tenké profily křídel nahradil profilem o takové
tloušťce, že dostatečně silná vnitřní konstrukce nepotřebovala
vyztužení dráty. Fokker však shledal na typu V.4 několik nedostatků,
zejména velké síly v řízení. Místo toho aby tento prototyp předložil k
typovým testům, Fokker vyrobil nový upravený prototyp V.5.
Nejpozoruhodnější změnou bylo rohové vyvážení křidélek a výškových kormidel,
stejně jako větší rozpětí křídel. Letoun měl také aerodynamické vzpěry
křídel, které sice nebyly důležité z pevnostního hlediska, nicméně
minimalizovaly jejich prohýbání.
V.5 dokázal být velmi dobře manévrovatelný a o hodně lepší než
prototypy nabídnuté jinými výrobci. Síly do řízení křidélek byly nízké,
i když samotné křidélka ne moc efektivní. Řízenísměrového a
výškového kormidla bylo snadné a účinné. Rychlé zatáčky, především díky
rotačnímu motoru doprava, byly usnadněny větší směrovou nestabilitou.
Stoupání letounu bylo mimořádné, ale střemhlavý let pomalý a
charakteristiky bezmotorového letu nevalné.
Po typových testech okamžitě následovala objednávka výroby. Prototyp
V.5 byl záměrně zničen při statických testech a dva předsériové
exempláře označené F.I byly armádě dodány v polovině srpna
roku 1917. Byly to jediné dva stroje, které měly toto značení. Další
stroje, které se začaly vyrábět od října téhož roku se již označovaly
jako typ Dr.I.
|
|
|
|
|
|
Morane saulnier n
spojenecký stíhací letoun
|
pilot: Miroslav Kablásek měřítko:
1/2.75 rozpětí: 310 cm délka: 196 cm hmotnost: 16 kg motor: MVVS
80 konstrukce: Milan Vrága
pilot: Viťa Guryča měřítko:
1/2.75 rozpětí: 310 cm délka: 196 cm hmotnost: 16 kg motor: MVVS
80 konstrukce: Milan Vrága
|
Morane Saulnier type N Jeden z nejznámějších letounů továrny Morane
Saulnier je nesporně typ N (v Anglii nazývaný Bullet ). Ačkoliv pravděpodobně
bylo vyrobeno pouze 49 kusů tohoto typu, pro své výborné letové vlastnosti byl
použit tetectvy tří států ( Francie, Anglie a ruska). Bojově byl používán déle
než rok. Morane Saulnier type N byl stíhací jednoplošník převážně dřevěné
konstrukce, poháněný rotačním devítiválcovým motorem Le Rhone 9C o výkonu 90 HP
(66,25 kW). Letoun byl potažen lakovaným plátnem vyjma přední části trupu, jež
byla pokryta duralovým plechem. Vrtulový kužel a přední část trupu nesly černý
nebo červený nátěr pro snadnější rozlišení Morane Saulnier od jednoplošných
stihaček Fokker, který baly častými soupeři tohoto typu letadla. Letoun byl
vyzbrojen jedním kulometem Hotchkiss cal. 7,9 mm. Na letounu tohoto zbarvení
létal v době války stíhací pilot Jean Navarre, francouzské letecké stíhací eso.
V krátké době sestřelil 12 nepřátelských letounů.
Rozpětí 8,15 m Vzletová hmotnost 444 kg
Délka 5,83 m Výška
2,25 m Max. rychlost154 km/h
Vytrvalost 1,5 hod.
|
|
|
Albatros DIII Oeffag
německý stíhací letoun
|
pilot: Miloslav Vrága
měřítko: 1/3
rozpětí: 282 cm
délka: 220 cm
hmotnost: 16 kg
motor: DA 85
konstrukce: vlastní
|
Na podzim roku 1916, Rakouská
Flugzeugfabrik AG (Oeffag) získala licenci na stavbu Albatrosů D.III na
Wiener-Neustadt. Továrna počítala se zástavbou motorů Austro-Daimler,
které měly vyšší výkom, než motory mercedes D.IIIa. Rakouští piloti
často odstraňovali vrtulový kužel, protože upadávaly za letu. Počínaje letadly výrobní
série 112 řady 153 Oeffag představil novou zaoblenou kapotáž přídě,
který odstranil kužel. Pozoruhodné je, že testy v německém
aerodynamickém tunelu ukázaly, že jednoduchý zaoblený nos zvyšuje
vrtule účinnost a zvýšila se i maximální rychlost o 14 km/h. Všechny varianty Oeffag byly vyzbrojeny dvěma 8 mm (0,315 in)
Všechny varianty Oeffag byly vyzbrojeny dvěma kulomety 8 mm
Schwarzlose. Ve většině letadel, byly zbraně nainstalovány uvnitř
trupu. Bylo překonstruováno spodní křídlo, kde byly použity silnější
žebra a kování. Zároveň byly překonstruovány i některé detaily a byl
kladen důraz na kvalitu výroby. Tyto změny se příznivě projevily
v praxi a tyto Albatrosy byly v provozu velmi robusní
a oblíbené. Oeffag postavil mezi květnem 1917 a příměřím přibližně 526
kusů letadel D.III.
Technické
údaje letadla:
Rozpětí: 9000 mm
Délka: 7300 mm
Výška: 2900 mm
Prázdná hmotnost: 695 kg
Pohonná jednotka: Austro-Daimler 185 k
Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet
Schwarzlose
|
AIRCO d.H.2
spojenecký stíhací letoun
|
pilot:
Michal Cimbůrek
měřítko: 1/3,24
rozpětí: 265 cm
délka: 230 cm
hmotnost: 14 kg
motor: RCGF 65
konstrukce: vlastní
|
Konstruktérem
D.H.2 byl G. de Havilland, který při vývoji koncepčně navázal na letoun
s tlačnou vrtulí F.E.2. Relativně malý letoun poháněl francouzský
rotační motor Gnome Monosoupape, pilot byl vyzbrojen jedním kulometem
Lewis s bubnovým zásobníkem. Vývoj této nové a dlouho potřebné stíhačky
začal v roce 1915 a na frontu se dostal v únoru 1916 právě v
nejvyšší čas, aby pomohl zlomit nadvládu německých Fokkerů E.III. D.H.2
se projevil jako výrazně obratnější letoun než tehdejší Fokkerovi
vládci nebes, nadšení z nového letounu však poměrně brzy opadlo. Letoun
se snadno dostával do vývrtky, otevřený kokpit dostatečně nechránil
před proudícím mrazivým vzduchem, motoru se utrhávaly válce a nedaly se
regulovat otáčky, takže neustále běžel na plný výkon. To působilo
problémy zejména při přistání. Jako první jednotka byla těmito stroji
vybavena 24. peruť RFC, které velel Lanoe Hawker – nositel Viktoriina
kříže. Když se poprvé utkal s Fokkerem E.III, v německém letounu
neseděl nikdo menší než německé stíhací eso Max Immelmann – souboj
skončil tím, že byl Immelmann se svým Fokkerem zahnán střemhlavým letem
na ústup. Němci však na frontu brzy začali posílat nové typy
dvouplošných Albatrosů a Halberstadtů, kterým už se DH.2 nemohl rovnat.
V listopadu 1916 byl se svým D.H.2 sestřelen i sám Hawker, jeho
pokořitelem byl budoucí nejúspěšnější německý stíhací pilot Manfred von
Richthofen.
Rozpětí:
8,6 m
Délka:
7,7 m
Vzletová
hmotnost: 654 kg
Max.
rychlost: 150 km/h
|
|
AVIATIK D.I
německý stíhací letoun
|
pilot:
Michal Cimbůrek
měřítko: 1/3
rozpětí: 250 cm
délka: 225 cm
hmotnost: 14 kg
motor: RCGF 65
konstrukce: vlastní
|
Aviatik
D.I (též Berg D.I či Aviatik-Berg D.I) byl jednou z nejlepších
stíhaček, které byly za I. světové války ve výzbroji rakousko-uherského
letectva. Stroj byl dílem šéfkonstruktéra firmy, kterým byl Ing Julius
von Berg. Konstrukce prototypů Aviatik 30.19, Aviatik 30.20 a Aviatik
30.21 navazovala na zkušenosti získané na prototypu 30.14, který při
prvním letu tragicky havaroval. Problém, který se projevil při tomto
prvním neúspěšném letu, byl odstraněn použitím nového profilu nosných
ploch. Sériové stroje Aviatik (Berg) D.I byly vybaveny velmi kvalitními
motory Austro-Daimler, jejichž konstruktérem byl mimo jiné i Ferdinand
Porsche, o výkonu 160 k. Pozdější verze stejného motoru měly výkon 200
k. Letoun byl hodnocen jako obratný a dobře stoupající a byl dokonce i
rychlejší než Oeffagy série 153. Údajně stačil výkonnostně i na slavné
britské Camely. Sériová výroba se odhaduje na 700 až 800 strojů, které
byly vyráběny v šesti firmách (Aviatik, Jakob Lohner, Lloyd, Thone und
Fiala. MÁG, WKF). Po válce zůstali některé stroje na našem území, jeden
byl opraven a krátce používán v ČS leteckém sboru.
Rozpětí:
8 m
Délka:
6,95 m
Vzletová
hmotnost: 912 kg
Max.
rychlost: 204 km/h
|
|
bristol m.1c
spojenecký stíhací letoun
|
pilot:
Miroslav Horsák
měřítko: 1/2,75
rozpětí: 348 cm
délka: 240 cm
motor: MVVS 116
konstrukce: Milan Vrága
|
Bristol M.1C navrhl Frank Barnwell a byl
zalétán 14 července 1916.Představoval inovativní koncepci hormoplošníku
s aerodynamickým trupem a pečlivě kapotovaným motorem Le Rhone 9J o
výkonu 110 k. Výzbroj tvořil jeden ku,omet Vickers nmaontovaným u
kořene levého křídla. Operoval především na Středbím východě, kam bylo
odesláno 33 kusů v letech 1917 až 18. Další stroje létaly vev
výcvikových střediscích ve Velké Británii. Přistávací rychlost 97 km/h
byla považována za příliš vysokou na polní letiště na frontě.
rozpětí: 9,37 m
délka: 6,23 m
vzletová hmotnost: 611 kg
maximální rychlost: 209 km/h
motor: Le Rhone 9J/110K
|
pilot:
Kamil Šimon
měřítko: 1/2,75
rozpětí: 348 cm
délka: 240 cm
motor: MOKI 215 pětiválec
konstrukce: Milan Vrága
|
caudron g.3
spojenecký průzkumný letoun
|
pilot:
Michal Cimbůrek
měřítko: 1/3,3
rozpětí: 400 cm
délka: 220 cm
hmotnost: 16 kg
motor: QUADRA 65
konstrukce: vlastní
|
Caudron
G.3 vznikl v roce 1913 v dílně francouzských
konstruktérů Gastona a René Caudronů. Od začátku války sloužil ve
francouzském vojenském letectvu k průzkumu a dělostřeleckému
zaměřování. Při nedostatku specializovaných bombardérů byly Caudrony
používány i ke shazování menších pum. Největším bojovým úspěchem byl
podíl na potopení lehkého křižníku Königsberg v Německé
východní Africe. Britský Caudron na křižník zaútočil pumami a poté na
něj naváděl palbu hlídkových plavidel. S rozvojem stíhačů se
Caudrony stávaly stále více zranitelné a ke konci války už se používaly
především k výcviku. Za pozornost stojí značné množství
vyrobených strojů, celková výroba dosáhla 2450 kusů ve Francii a
dalších 300 v Británii a Itálii. Výroba pokračovala i po
válce, Caudrony sloužily v letectvech mnoha států
nejen v Evropě, ale například i v Jižní Americe. Díky
dobrým letovým vlastnostem posloužil i k mnoha cirkusovým
kouskům, podlétávání mostů a podobně. Francouz Jules Védrines
se svým G.3 v lednu 1919 přistál na střeše obchodního domu
Galerie Lafayette v Paříži. Z poválečné doby pochází
i polský stroj s typickým obličejem na motorovém
krytu, který posloužil jako předloha pro model.
|
|
|
fokker d.viii.
německý stíhací letoun
|
pilot:
Kamil Šimon
měřítko: 1/2,75
rozpětí: 305 cm
délka: 240 cm
motor: MOKI 150 pětiválec
konstrukce: Radim a Svaťa Hnilicovi
|
Fokker
E.V později označovaný jako D VIII byl poslední vývojovou řadou továrny
Fokker nasazenou do vzdušných bojů první Světové války.
Fokker
E.V byl konstruován jako samonosný jednoplošník s křídlem neseným na
trubkových vzpěrách nad trupem,Trup stroje byl svařen z tenkostěných
trubek a uvnitř vyztužen lanky a potažen plátnem.Ocasní plochy měly
charakteristický fokkerovský tvar a jejich kostra byla svařena z
ocelovýc trubek a potažena plátnem. Křídlo bylo celodřevěné a celé
potaženo 1,5mm překližkou a následně plátnem.
Letoun
byl osazen čtyřtaktním devíti válcovým hvězdicovým rotačním motorem
německé výroby Oberursel UR II o výkonu 110koní (81kW), a vybaven párem
kulometů Spandau LMG 08/15 ráže 7,92mm střílející okruhem
vrtule,Synchronizace zbraní byla provedena pomocí bovdenového vedení.
První
stroj byl poslán na frontu 3.července 1918. 5 srpna 1918 začalo
přezbrojování Jasta 6 (Jasta=Jagdstaffel-stíhací letka).Počáteční
euforie z nového stroje,který jako jediný dokázal vystoupat do výšky
5000m v čase kratším než 10,4 minuty, netrvala dlouho, již sedmnáctého
srpna došlo k první havárii a v příštích týdnech následovali další
dvě-přičinou pádu,která měla za následek vždy tragický konec
pilota,byla destrukce křídla.Nové letouny byli okamžitě uzemněny a
letecká komise již 24,srpna pozastavila výrobu těchto strojů.Přičinou
destrukce křídla byla shlédána,nedůsledná montáž,bylo použito
nevyzrálého dřeva a kvalita lepených spojů byla velmi nízká,Tato křídla
byla vyráběna v závodě Perzina,který původně před válkou vyráběl
klavíry.
Všechny
nedostatky byli odstraněny a s tím došlo 24.září 1918 k obnovení výroby
stíhaček s upraveným křídlem nyní pod označením D VIII.
První stroje s
upraveným křídlem byli dodány k bojovým jednotkám 8,října 1918,Celkem
bylo dodáno 80ks nových strojů které však již nestihli do 11.Listopadu
1918 (den uzavření příměří s Německem) výrazně zasáhnout do vzdušných
soubojů.
|
|
fokker e.iii.
německý stíhací letoun
|
|
Fokker
E.III byl hlavní variantou německého jedno plošného stíhacího letounu
první světové války Fokker Eindecker . Byl to první typ letounu, který
byl na frontu dodáván v dostatečném počtu, aby mohly být vytvořeny
specializované stíhací jednotky, Kampfeinsitzer Kommando (KEK), na
počátku roku 1916 — předtím byly Eindeckery přidělovány po jednotlivých
kusech frontovým jednotkám Feldflieger Abteilungen, které měly
průzkumné úkoly. 10. srpna 1916 byla ustavena první německá
Jagdstaffeln (stíhací peruť) a byla vyzbrojena Fokkery E.III.
E.III byl v zásadě E.II s novým, větším křídlem a dosáhl mnohem většího
úspěchu. Poháněl ho stejný rotační motor Oberursel U.I o výkonu 100 k,
ale měl větší nádrž na 81 litrů paliva, což mu umožnilo zůstat ve
vzduchu o hodinu (2,5 hod) déle než E.II. Většina Fokkerů E.III byla
vyzbrojena jedním synchronizovaným kulometem Spandau lMG 08 s 500
náboji v zásobníku, ale po neúspěchu Fokkeru E.IV s dvěma kulomety byly
některé E.III vybaveny dvěma kulomety.
Podle údajů firmy Fokker bylo vyrobeno 249 kusů typu E.III, ale z nich
49 bylo přestavěno z Fokkerů E.II, které se ve Fokkerově továrně ve
Schwerinu podrobovaly opravám.
E.III vstoupily do služby na západní frontě v prosinci 1915 a byly také
dodávány Kaiserliche Marine (Německému císařskému námořnictvu) a
Rakousko-Uherské armádě a námořnictvu. Turecko získalo dodávku 22
E.III, z nichž část byla umístěna v Beershebě v Palestině a část
operovala v Mezopotámii během obležení Kut-al-Amary.
délka: 7,3 m
rozpětí: 9,5 m
výška: 2,9 m
prázdná hmotnost: 500 kg
vzletová hmotnost: 635 kg
výkon motoru: 100 koní
maximální rychlost: 134 km/h
výdrž: 2 h a 35 min
dostup: 3500 m
|
pilot: Vladimír Cimbota
měřítko: 1/2,3
rozpětí: 320 cm
délka: 235 cm
motor: ZDZ 80
konstrukce: Martin Hubený
|
nieuport 11
spojenecký stíhací letoun
|
pilot:
Laco Vašek
rozpětí: 276 cm
délka: 209 cm
hmotnost: 18,5 kg
motor: Gigatex 7kW + JetiSpin 300
konstrukce: vlastní
|
Nieuport
11 bol francúzsky stíhací dvojplošník z
čias prvej svetovej vojny. Bol skonštruovaný v reakcii na
veľkú prevahu nemeckých stíhačiek v
roku 1915. Fokkerove jednoplošníky zaistili centrálnym
mocnostiam leteckú nadvládu a prevádzanie leteckého prieskumu
spojencami Trojdohody sa výrazne sťažilo.
Gustave
Delage zmenšil svoj predchádzajúci typ Nieuport
10 a vytvoril tak malý a ľahký jedenapolplošník (pilotmi
nazývaný Bébé), ktorý bol omnoho rýchlejší než nemecké Fokkery.
Nieuport 11 už
bol vybavený krídelkami na rozdiel od zastaralého ohýbania krídel u
konkurenčných Fokkerov. Bébé bol dodávaný na západnú frontu od januára
1916 a počas jedného mesiace ich bolo v službe už 90. Nieuporty 11 boli
dodávané francúzskej Aviation Militaire,
britskej Royal Naval Air Service a holandskej,
belgickej, ruskej a talianskej armáde. (Viac ako 450 ich bolo
vyrobených v licencii talianskymi firmami.)
Niektoré
Nieuporty 11 boli upravené pre odpaľovanie neriadených rakiet z
krídelných vzpier.
Rozpätie: 7,52 m
Dĺžka: 5,64 m
Výška: 2,45 m
Hmotnosť prázdneho stroja: 320 kg
Vzletová hmotnosť : 480 kg
Pohonná jednotka: 1x rotačný motor Le Rhône 9C
Výkon pohonnej jednotky: 59 kW (80 k)
Maximálna rýchlosť: 167 km/h
Dolet: 2,5 hod
Dostup: 5 300 m
|
pilot:
Michal Cimbůrek
měřítko: 1/3
rozpětí: 250 cm
hmotnost: 11 kg
motor: KING 60
konstrukce: vlastní
|
pfalz d.iii
německý stíhací letoun
|
pilot: Kamil Šimon
měřítko: 1/3
rozpětí: 310 cm
délka: 229 cm
hmotnost: 19 kg
motor: DA 85
konstrukce: Miloslav Vrága
|
Pfalz D.III byl jednomístný stíhací
dvouplošník používaný německými jednotkami Luftstreitkräfte. Jeho
konstruktérem byl Rudolph Gehringer a vyráběl se u firmy Pfalz
Flugzeugwerke. Nejvíce strojů bylo vyrobeno ve zdokonalené verzi
D.IIIa. Prototyp byl zalétán v květnu 1917 a k operujícím jednotkám
především v Bavorsku, se první stroje dostaly v srpnu. Pfalzy s pevnou
konstrukcí a dvojitými mezikřídelními vzpěrami (dva závěsy na horním i
dolním křídle) ve střemhlavěm letu bezpečně dosahovaly vysokých
rychlostí. Ve variantě D.IIIa byly kulomety přesunuty na horní kryt
trupu. D.IIIa byl od svého předchůdce rozeznatelný také podle
zvětšených VOP, měl navíc zkrácené zakončení dolních křídel (wingtipů)
a silnější motor Mercedes D.IIIa o výkonu 180 k (134kW). K operačnímu
nasazení se vylepšený D.IIIa dostal v listopadu 1917. Celkem se
vyrobilo 260 kusů D.III a 750 kusů D.IIIa.
rozpětí: 9,4 m
délka: 6,95 m
vzletová hmotnost: 922 kg
maximální rychlost: 195 km/h
motor: Mercedes D.III 160k
|
Rumpler C.IV
německý pozorovací letoun
|
Pilot:
Miloslav Vrága
Měřítko:
1:4
Rozpětí:
3100 mm
Délka:
2010 mm
Hmotnost:
16 kg
Plocha
křídel: 207 dm2
Plošné
zatížení: 77 g/dm2
Motor:
3W85
Typ
výfuku: Muffler
RC
souprava: Spektrum
Přijímač:
AR9100
|
Jak
se uvádí v historických pramenech, Rumpler C.IV byl německý
jednomotorový, dvoumístný pozorovací dvouplošník, vyráběný
v továrně Rumpler Flugzeugwerke u Berlína, v letech
1917–1918. Jméno získal po svém konstruktérovi ing. Edmundu
Rumplerovi. Pro své vysoké výkony a vynikající spolehlivost se
vyráběl až do konce 1. světové války.
Technické
údaje:
Posádka:
Pilot a pozorovatel
Délka:
8,41 m
Rozpětí:
12,66 m
Výška:
3,25 m
Nosná
plocha: 33,5 m²
Prázdná
hmotnost: 1080 kg
Vzletová
hmotnost: 1530 kg
Pohonná
jednotka: Vodou chlazený řadový Mercedes D.Iva / Maybach Mb.IVa
Maximální
rychlost: 171 km/h
Dostup:
6400 m
Vytrvalost:
3,5 hod
Výzbroj:
1
× dopředu směřující kulomet 7,92 mm LMG 08/15
1
× 7,92 mm otočný kulomet Parabellum MG14
Až
100 kg bomb |
sopwith camel
spojenecký stíhací letoun
|
|
|
sopwith tabloid
spojenecký stíhací letoun
|
pilot: Karel Lutz ml.
měřítko: 1/2,8
rozpětí: 280 cm
délka: 221 cm
hmotnost: 20 kg
motor: DL 100
konstrukce: Laco Vašek
|
|
|
|
ZEPPELIN STAAKEN R.VI
německý bombardovací letoun
|
pilot:
Miroslav Horsák
měřítko: 1/7
rozpětí: 600 cm
délka: 340 cm
motory: 2x ZDZ 160
konstrukce: Miloslav Vrága
|
Zeppelin-Staaken R.VI byl čtyřmotorový
německý dvouplošný bombardér nasazený do bojů v
1. světové válce.
R.VI byl nejvíce vyráběným letounem v
kategorii „R“ (obřím letadlem - dle značení něměckých letadel v 1.
světové válce v Německu (18 kusů) a také jedním z prvních letounů s
uzavřeným kokpitem. Byl pravděpodobně největším letadlem dřevěné
konstrukce, které kdy bylo postaveno až do doby, kdy Howard Hughes
postavil svůj H-4 Hercules. K tomu aby letoun uvezl svoji váhu,
vyžadoval podvozek s 18 koly. Jeho 4 motory byly uspořádány do dvou
tandemových gondol. Členy posádky byli dva mechanici, kteří seděli u
každé z nich a starali se o údržbu motorů za letu.
Zeppelin-Staaken R.VI byl navržen
Zeppelinem, ale protože projekt letounu byl příliš velký, realizovala
ho firma Schütte-Lanz s využitím hangárů firem Flugzeugwerft GmbH
Staaken v Berlíně, Automobil und Aviatik A.G. (zde byly vyrobeny 3 kusy
z první objednávky na 6 strojů) a Albatros (3 kusy).
R.VI byl používán dvěma německými letkami
(Riesenflugzeug-Abteilung): Rfa 500 a Rfa 501. První letoun byl dodán
28. června 1917. Letky nejprve sloužily na východní frontě na základně
u Alt-Auz v Kuronsku do července 1917. V srpnu byla Rfa 501 převelena
do Gentu v Belgii a zapojila se do operací proti Francii a Velké
Británii. Rfa 501, která se zúčastňovala vojenských operací přibližně s
pěti letouny R.VI, uskutečnila mezi srpnem 1917 a listopadem 1918
celkem 11 náletů na Velkou Británii. S 30 bombardéry shodila celkem
27 190 kg bomb. Při těchto náletech nad Velkou Británii letka
nepřišla o žádný ze svých letounů, nicméně dva stroje havarovaly při
návratu na základnu. Ze všech letounů Zeppelin-Staaken R.VI byly v
průběhu celé války sestřeleny 4 stroje.
R.VI se sériovým číslem R.30/16 byl prvním
letounem s přeplňovaným motorem, když byl modifikován instalací pátého
motoru, který poháněl kompresor Brown-Boveri a mohl tak vystoupat až do
výšky 5800 metrů.
Posádka: 7 (velitel, pilot, copilot,
radiooperátor a „palivář“ v kokpitu a dva mechanici v motorových
gondolách)
Délka: 22,1 m
Rozpětí: 42,2 m
Výška: 6,3 m
Plocha křídel: 332 m²
Prázdná hmotnost: 7 921 kg
Vzletová hmotnost : 11 848 kg
Pohonná jednotka: 4x (2 tlačné a 2 tažné) řadové motory Mercedes D.IVa
nebo Maybach Mb.IVa
Výkon pohonné jednotky: 260 k (191 kW)
Maximální rychlost: 135 km/h
Dolet: 800 km
Dostup: 4320 m
Výzbroj: až 5 kulometů různých typů a 1800 kg bomb
|
P O Z E M N Í T E C H N I K A: |
Autor: Michal Cimbůrek
|
Náklaďák WWI je taková hodně volná polomaketa Fordu
TT z roku 1917. Konstrukce je převážně ze dřeva a plastových desek. Rám je
slepený a sešroubovaný z jasanových hranolů, kabina má dřevěný rám včetně
podlahy a sedačky. Díly, které byly na předloze z plechu, jsem vyrobil z desek
lehčeného PVC prodávaného pod značkou Komatex. Zadní náprava je mírně odpružená
silentbloky, je poháněna řetězovým převodem od motoru z 14,4V akuvrtačky. Zatím
nemá diferenciál. Motor napájí 12 článků NiCd 3,6Ah přes regulátor Dsys MDD32.
Přední náprava je uložená výkyvně na čepu, řízená je servem HS-805. Model je
ovládán čtařkanálovou soupravou Pelikán v pásmu 2,4GHz. Všechny kanály jsou
využity, dva řídí směr a smysl jízdy, další zapíná světla a poslední ovládá
houkačku a odpaluje dýmovnici, kterou je možné upevnit pod korbu. Houkačka je
normální automobilová, napájená přes odpor, aby měla hlubší zvuk. Model je
vybaven generátorem zvuku motoru se dvěma procesory Picaxe 08M2.
Rolls Royce Mk.1 je britský obrněný automobil,
používaný v různých variantách, lišících se hlavně koly a pneumatikami, od roku
1914 až do počátečního období WWII. Konstrukce modelu je stejná jako u
náklaďáku, opět jasanový rám a plastová karosérie. Narozdíl od náklaďáku jsou
obě nápravy odpružené špalíky z pěnové gumy. Zadní poháněná náprava je nově
opatřena diferenciálem. Přední je tvořena dvěma odpruženými výkyvnými
polonápravami. Proto Rolls dokáže jezdit mnohem rychleji v hrbolatém terénu.
Pohon je motorem z 12V akuvrtačky, napájeným 10 čl. Nicd 3,6Ah. Regulátor je
nyní MDD56, původní MDD32 v Nesvačilech odešel. Souprava Spektrum DX4 je kromě
základních funkcí ovládá otáčení věže, náměr kulometu a střelbu. Světla se u
Rollsu zapínají ručně, vypínačem na podvozku. Otáčení věže zajišťuje upravené
servo HS 300 přes ozubený převod. Kulomet střílí 15 nábojů Start 6mm. Nabíjení
je poměrně komplikované, je třeba sejmout věž. Zvuk motoru zajišťuje stejný
obvod jako v náklaďáku.
Tank FT-17 je polomaketa lehkého francouzkého
tanku, používaného v období WWI a hlavně v meziválečném období prakticky po
celém světě. Základní konstrukce je rovněž ze dřeva, ale narozdíl od předchozích
aut je mnohem víc dílů kovových. Zejména pásy, které jsou z nařezaného
hliníkového profilu, spojeného plochými panty. Pojezdová kola jsou plastová,
upravená z prodávaných přístrojových koleček. Hnací a napínací kola jsou
vyrobena z překližky a plastu, na obvodu mají gumovou bandáž. Kola nejsou
odpružená, pouze horní vodicí kladky jsou podpírány prožinou, aby se pásy
neprověšovaly. Tank je poháněn dvěma motory z akuvrtačky, každý pás má
samostatný pohon. Dvojitý regulátor je vlastní konstrukce a výroby, je řízen
procesorem Picaxe 14M2, který pomocí PWM výstupů přes tranzistory a relé ovládá
motory. Současně zajištuje mixování funkcí plynu a směru, takže se tank řídí
jedním "kniplem" stejně jako auto. V krajní poloze páky směru je navíc vnitřní
motor bržděn mírným protiproudem, bez toho nelze na trávě vůbec zatáčet. Další
funkce soupravy Blade SR ovládají opět otáčení věže, náměr kanónu a střelbu.
Kanón střílí 6 slepých revolverových nábojů ráže 9mm. Používám černoprachové, u
kterých je efekt výstřelu dobře viditelný. Nabíjení je mnohem jednodušší než u
Rollsu, vyjímá se pouze bubínek otvíracím poklopem na věži.
|
|